יום חמישי, 30 במאי 2013

ר' מרדכי בוסקילה במדור "דברים שרואים מכאן": הביג בוס אריה דרעי יושב על התוכניות


התחממות המערכה

חמישה חודשים לבחירות המוניציפאליות, והעיר בת-ים כבר נשאבה אל הפוליטיקה הדתית. האוויר הרע מורגש היטב אצל התושבים החרדיים, במוסדות התורניים, והכי חשוב, כלומר הכי מצער, גם בבתי הכנסת.

השאלה לקראת הבחירות המוניציפאליות כבר אינה מי יעמוד בראשות תנועת שס. זה כנראה כבר הוכרע, כאשר מונה לתנועת שס בוס חדש, ובעיקר בוס יחיד, וכאשר מי שקובע את כללי המשחק הוא יו"ר שס המתקמבק ח"כ אריה דרעי. 

תנועת שס בבת-ים תהיה בכל מקרה חלק מרכזי בבחירות הקרובות, לאחר שבבחירות האחרונות לכנסת הוברר שכוחה של תנועת שס בבת-ים הוא יותר מפי שנים ממפלגת הבית היהודי, ואין כל סיבה לשס העירונית להתקפל תחת מי שביזו את מרן הגר"ע יוסף.

שאלת השאלות היא עתידו הפוליטי של מ"מ ראש העיר אורי בוסקילה. בוסקילה אינו טירון פוליטי, ובעבר הוא שרד את מערכות הבחירות גם ללא מפלגת אם. עם מי ילך?  ברשימה עצמאית?  עם הבית היהודי? ואולי שוב ינסה להתאחד עם שס?...
 
בפוליטיקה הכל אפשרי, וכל לא יאומן הוא ממש מעשי, ולכן אע"פ שמ"מ ראש העיר אינו קשור לא השקפתית ולא מעשית לשס ולדרכה, בבחירות האחרונות נתנה שס את ראשה, למען בחירתו של אורי בוסקילה, בלי שום תמורה של ממש לעצמה. כאלה הם נפלאות הפוליטיקה.
 
לאחר העורף שהפנתה מפלגת הבית היהודי לתנועת שס בהרכבת הממשלה, הכל כבר מבינים שמה שהיה לא יוכל להיות. גם חתימות של רבנים, שיאולצו לכתוב מכתב למרן הגר"ע יוסף לא יועילו. היום מסתמן שבשום עיר בארץ לא ירוצו יחד שס והבית היהודי, ובכירים בשס אף צוטטו לאחרונה כי אפילו בערים שבהן הזכיה במנדט אחד מוטלת בספק, יעדיפו להסתכן ולא לרוץ עם מי שביזה את מרן הגר"ע יוסף.
 
בוסקילה מצידו, מבין שהחיבור שלו כעת לבית היהודי עושה לו רק רע, והחל לאחרונה להכחיש שהיה קשור בבחירות האחרונות לבית היהודי. אלא שבתנועת שס הארצית לא קונים את הסיפור, וגם במפלגת הבית היהודי מרימים גבה למשמע הדברים. בשיחות שערכתי בחודש האחרון עם דניאל שרעבי, יו"ר הבית היהודי בבת-ים, לא האמין הלה למשמע אוזניו שכך מעיז אורי לטעון. דבר אחד הבטיח באוזני, וביקש לצטט: אם יהיה דיל בין שס לבית היהודי, הוא יחתם רק מולי, שהרי כעת אני הוא יו"ר הבית היהודי. ציטטנו.
 
ספין חדש שרץ ברחובות העיר אומר כי, אם תרוץ תנועת שס שוב כתנועה מאוחדת עם אורי בוסקילה, יתחייב לכאורה בוסקילה לפעול לבחירתו של הרב אליהו בר שלום, בנו של המרא דאתרא, לרב הראשי, לאחר הפרישה לגמלאות של אביו.
 
תגובה שנתבקשה מאורי בסקילה, לא נענתה.
 
תגובה שנתבקשה מהרה"ג אליהו בר שלום נענתה בצורה צוננת: "אני לא חלק מדילים פוליטיים, וגם אני לא משליך את החיים שלי על רבנות העיר. יש הרבה דרכים לפעול למען עם ישראל. אם הדרך לרבנות עוברת בתוך חנפנות וזיגזגים פוליטיים, אז אני לא שם".
 
יש לציין כי קולו של הספין הנ"ל הולך ומתעצם ככל שהזמן הולך ומתקדם.
 
כך או כך, הכל מבינים כי כוחו של המרא דאתרא יחסר כעת. כבר לפני חמש שנים, למרות שהרב היה מרותק לכסא גלגלים, עמד הגר"י בר שלום כצור איתן נגד כל העסקונה בבת-ים, ולא הסכים לטשטש את היחודיות של החרדיים ובני התורה בעיר. הוא לא יכל לסבול את העיסקה שתמורת קבלת חליפה לאברך פעם בשנה, והבטחות סרק לרבנות-שכונה לכל מגידי השיעורים בבת-ים, תוותר ש"ס על הבכורה ותרוץ עם נציגים שאינם בני תורה. המציאות אז הוכיחה, כי גם בחוליו היה הרב חזק מאחרים, ולמרות מכתב שהוציאו רבנים אחרים מהגר"ע יוסף לאחד את השורות עם המפד"ל (דאז), קיבל האיחוד רק שני מנדטים מש"ס, ובני התורה המקוריים גם הם שני מנדטים. (מכתב שכזכור אמר אח"כ הגר"ע יוסף לרב בר שלום בפגישה אישית: למה לא הודיעו לי שאתה מתנגד. אמרו רק שאתה חולה ולכן לא חותם..., מרן הגר"ע ביקש אז לפרסם את הדבר, מה שאכן נעשה, והביא את שני המנדטים). בבחירות הקרובות יודעים כולם, כי יתגבר המרא דאתרא כארי בפני הסכנות הרוחניות.
 
במצב זה אכן אין לדעת איך יפלו הדברים. אבל דבר אחד כבר ידוע: גם הביג בוס החדש בתנועת ש"ס, יליד בת-ים, יושב כעת חזק על התוכניות.
 
וימים יגידו.

הכותב הוא עורך ראשי של עיתון "השבוע בחולון בת-ים"

 

אין תגובות: