יום חמישי, 30 במאי 2013

הפגישה החשאית של רבני בת-ים

בפגישה של כמה מרבני העיר, דנו הרבנים בשאלה איך לנהוג בבחירות הקרובות?

 
 
אריה דרעי עם מוטי בוסקילה. צילום: ויקטור מזוז

 

מאת: מרדכי בוסקילה

בשבוע שעבר נערכה פגישה חשאית בין כמה רבנים מבת-ים. בפגישה שהתקימה בישיבת המייש"ר בעיר, דנו הרבנים כיצד לנהוג בבחירות המוניציפאליות ההולכות וקרבות. שהרי, בבחירות המוניציפאליות האחרונות, נחלקה העיר בת-ים לשניים. מצד אחד היו רבנים שתמכו במפלגת בס, מפלגה שהורכבה משס, מפד"ל והאיחוד הלאומי. ומצד שני, רוב רובם של הרבנים הלכו בגאון אחרי תנועת שי בראשותו של חבר המועצה רפאל ברנז, תנועה שהוקמה בהוראתו של המרא דאתרא הגר"י בר שלום.
הרבנים שהשתתפו בפגישה בשבוע שעבר, אינם רוצים להגיע שוב למצב כואב כמו שהיה בפעם שעברה, המחלוקת בעיר היתה קשה, כל בית כנסת הפך למטה בחירות, האברכים היו בצער גדול, וכך גם כל בעלי התשובה בעיר. כולם הבינו שמה שקרה אז לא יכול שוב לחזור על עצמו.
הנושא המרכזי בפגישה, דן בשאלה האם כדאי לתנועת שס להתאחד שוב עם הבית היהודי, או שמא עליה לממש את הפוטנציאל הגדול של העיר בת-ים ולרוץ לבד.
 
רובם ככולם של הרבנים מעדיפים שתנועת שס תרוץ לבד, משני טעמים עיקריים, האחד, בבחירות האחרונות הביאה תנועת שס כמות כפולה של קולות מהבית היהודי שהיתה בשיאה. והסיבה השניה נעוצה בכך שבהרכבת הממשלה העדיף נפתלי בנט את יאיר לפיד על תנועת שס, דבר שפגע אנושות באמון החרדים במפלגת הבית היהודי. (ראה פרשנות "דברים שרואים מכאן")
למען הגילוי הנאות, גם אני לא הייתי מודע לכך שהתקימה פגישה בין הרבנים, עד שלפתע, בשעה אחת קבלתי חמישה טלפונים מרבנים שונים, כל אחד ניסה להסביר על מה ולמה התקימה הפגישה, ומדוע הוא השתתף בה. איני יודע מדוע היו צריכים הרבנים לשוחח איתי, מה לכהן בבית הקברות. 
יש לציין כי אותם רבנים שהתקשרו לספר לי על הפגישה, כולם ביקשו להודיע לי שלא אהיה ניזון משמועות, והם מצהירים בחדרי חדרים שהם יפעלו אך ורק כפי הוראת המרא דאתרא. כששאלתי מדוע הם מצהירים זאת רק בחדרי חדרים?, ענו שאין להם כח להתמודד. "כלפי חוץ נתנהג כרגיל, אין לנו שוב את הכח והסבלנות להפוך לפעילי שטח".
רב נוסף עוד הגדיל ואמר: "דבר אחד אני לא מבין, מה לנו ולבחירות, אני חושב שהגיע הזמן שאנו הרבנים נפסיק להכנס יותר מידי בנושא פוליטי, אלו דברים שמעולם לא היו, אני למעלה מעשרים וחמש שנים רב בבת-ים, אף פעם לא התערבו הרבנים בבחירות, עד השנים האחרונות. אני מריח שמישהו מנסה לעשות הון פוליטי על חשבוננו. אני לא מוכן להיות חלק מהמשחק הזה. לא רק אני, כמעט כל הרבנים חושבים כמוני. חוץ מזה למה שנסתכסך עם שאר הנציגים?, היום ברוך השם לתנועת שס יש יו"ר שמכיר את העיר בת-ים יותר טוב מכולנו, אז בואו נשאיר לו את העבודה. גם ככה לצערי הרב נהיה מצב שבבת-ים יש היום יותר רבנים מתלמידים. בואו נחזור לפרופורציות, בואו נחזור למציאות האמיתית, אם מרן הגר"ע יוסף מינה את אריה דרעי ליו"ר תנועת שס, בואו ניתן לו לעבוד בשקט. אני לא מדבר ח"ו על איומים שקבלנו מפוליטיקאים, שאם לא נרוץ איתם אז תנועת שס תשאר באופוזיציה, אנו לא מפחדים, לא נשנה את השקפתנו התורנית בשום מצב. מה עוד שכולנו, אבל למה לנו להיתמם, כולנו יודעים בדיוק מהו רצונו של המרא דאתרא הגר"י בר שלום, שהוא בעצם זה שאמור להכריע בעניין. אני לא מבין להיכן רוצים לגרור אותנו".
ראש ישיבה נוסף בעיר צוטט אומר: "יהפך העולם ואני לא יתערב בשום כלום בבחירות הקרובות. מה שעברתי לפני חמש שנים הספיק לי לכל החיים. את הפוליטיקה נשאיר לפוליטיקאים. אני לא מוכן לחלוק על אף אחד, בטח שלא על המרא דאתרא, בואו נרגיע את השטח לפני שיהיה מאוחר מידי. אני לא מוכן שהכולל שלי יהפך שוב למוקד עליה לרגל של פעילים, אני מוכן למסור את נפשי על התורה, אבל רק על התורה".
 
עוד בנושא כינוס הרבנים
 

אין תגובות: