יום חמישי, 6 ביוני 2013

רפאל ברנז שליח ציבור לשם שמים | כתבתו של אלמוג בר - "הפורום הדתי"

 
 
 
 
רפאל ברנז שליח ציבור לשם שמים
 
 
כתבתו של אלמוג בר - "הפורום הדתי" יום חמישי כ"ח בסיון תשע"ג
 
 
למעלה מעשרים  משמש ר' רפאל ברנז כשלוחא דרבנן בעיר בת-ים. בשנים הללו הוא כיהן כיו"ר מועצה דתית,  סגן ראש עיר, חבר מועצת עיר, מנהל אזור בתנועת ש"ס וממונה על המועצות הדתיות בעמק חפר ויהוד. רזומה בהחלט מכובדת לשליח ציבור.
 
שלא כמו כולם, ברנז אינו סופר את הדקות עד ליום הבחירות, שהרי לטענתו הבחירות אצלו לא מעלות ולא מורידות. “אני שליח של הרבנים, שליח של בעלי התשובה ושליח של הנזקקים, ככה שאין לי למה לצפות ליום הבחירות, מנדטים אף פעם לא ענינו אותי, לא תפקיד, לא לשכה ולא כבוד. אני בכל מצב אעשה את מה שאני מצווה לעשות, עם ובלי תפקיד” אומר ברנז.
 
בחירות תשס”ח
 
בבחירות המוניציפאליות האחרונות, נקרעה העיר בת-ים, נקרע הציבור החרדי, נקרעו הרבנים, נקרע הרחוב התורני. ימים ספורים לפני הגשת הרשימות, בצעד מוזר והזוי, החליט יו”ר תנועת שס דאז, אליהו ישי, שתנועת שס תרוץ ברשימה מאוחדת עם מפלגות המפד”ל והאיחוד הלאומי, כאשר בראש הרשימה יוצב מ”מ ראש העיר אורי בוסקילה. ההחלטה הדהימה את כל הסקטור החרדי.
 
מי שלא זע, והתנגד לריצה המשותפת היה הרה”ג יוסף בר שלום שליט”א, הרב הראשי לבת-ים, והאדם שטובת העיר חשובה לו הרבה יותר מכולם.
 
בשעות האחרונות לפני תום מועד הגשת הרשימות, קרא הרה”ג יוסף בר שלום שליט”א, לאיש אמונו סגן ראש העיר דאז, רפאל ברנז, “אתה רץ לבד” ציוה אותו המר דאתרא. וברנז, כעבד נאמן לרבו, לא סר ולא חת, הקים תוך שעתיים את תנועת ש”י, תנועה שאיגדה בתוכה את בעלי התשובה בעיר, ולא רק הם, גם חלק גדול מתומכי המפד”ל החליטו לתמוך בברנז, ויחד, בתום מועד ספירת הקולות, עשתה תנועת שי סנסציה, וזכתה בשני מנדטים יקרים, שאולי לא זיכו אותה בכניסה לקואליציה, אבל הוכיחו לכולם שלבני התורה יש דעת תורה.
 
ההחלטה המוזרה של אלי ישי, קטעה את המראתו הפוליטית של ברנז, באותה קדנציה הוא היה בשיא פעילותו הפוליטית והציבורית, גם סקרים שהראו כי אם הוא ימשיך לרוץ לבד בראש תנועת שס יביאו לתנועה בבת-ים הישג שיא של חמישה ושישה מנדטים, לא עזרו לאלי ישי לרדת מהעץ הגבוה עליו הוא טיפס.
 
יודעי דבר טענו בזמנו כי החלטתו של אלי ישי נבעה מסיבה אחת, שברנז הינו איש מובהק של אריה דרעי. באותו היום שבו הבין אלי ישי כ הוא איבד את ברנז באשמתו, הוא החליט בצעד של מחווה להעניק לברנז מתנה יחודית, את האות “ש” איתה הוא יוכל לרוץ בבחירות. ישי ידע שטעה בהחלטה שלא לרוץ לבד, כאב לו על ברנז, אך גם כשהבין שטעה בהחלטה, כבר היה מאוחר מידי.
 
קדנציה בלי רגשי נחיתות
 
אך מאז אותה דרמה פוליטית, עברו הרבה מים בנהר, וברנז המשיך לשרת את הציבור גם בלי משכורת, וללא שום תנאים מינימאליים. את הפגישות עם האברכים הצריכים עזרה מנהל ברנז מספסלי העירייה.
 
ר’ רפאל, זהו, עברנו קדנציה משוגעת. איך אתה מסכם אותה?
 
“זה לא סוד שמבחינה אישית עברתי קדנציה לא פשוטה. הציבור אינו מודע לרדיפה שאני עובר. אבל אל תשכח שרבים לא האמינו שבכלל אני יגיע לרגע הזה. למרות שאם כן הייתי רץ איתם במפלגת ב"ס הייתי מקבל הכל, הרי מה לא הציעו לי?, אך העדפתי ללכת בדרך הישרה. אז נכון, הייתי רחוק מאוד מאור הזרקורים, השם שלי אינו מפורסם על המודעות והפלאיירים, אך זה לא סוף העולם. חוץ מזה תגיד לי אתה איזה מוסד תורני פתחה העירייה בקדנציה הזאת?”
 
העירייה לא פתחה שום מוסד תורני בקדנציה הנוכחית?
 
“כמדומני שלא. לך תשאל את ניסים ארזי מי פתח את כל תלמודי התורה ובתי הספר התורניים בעיר, כל בית כנסת שהוא נמצא בתוך בית ספר אני הקצתי אותו, אבל אל תאמין לי, לך תשאל את ניסים ארזי. אתה גם יכול לעבור בין כל בתי הכנסת ותלמודי התורה, ולשאול אותם מתי הם קיבלו את המבנה שלהם. הכל חתום בפרוטוקולים בעירייה”.
 
“בוא לא נלך רחוק, נחזור לקדנציה שעברה, את בית מדרש “למען שמו באהבה” אני ליוויתי במשך כל הזמן, לך תשאל את מוטי בוסקילה מי היה איתו לאורך כל הדרך, מי עזר לו להעמיד את המקום על הרגלים. מי הפך את העירייה לפתוח לו את המים בבית המדרש. אני חתום על כל ההקצאות של “בית יעקב”. אני חתום על העברת בית הספר “בני ציון” לאיפה שהם נמצאים היום, יש פרוטוקול של העירייה המעיד על כך. ככה אני יכול לעבור איתך על כל העיר, אבל לא הסגנון שלי לפרסם בחוצות העיר כל דבר ודבר”.
 
“אז נכון, העירייה מחלקת תמיכות לכוללים, אבל זה דבר שאנחנו המצאנו, זה קיים שנים רבות. העירייה מסייעת לפעילות תורנית, אבל זה קיים כבר עשרות שנים. העירייה עושה פה ושם אירועים, אבל אלו דברים שקיימים עשרות שנים.
א-י-ן ש-ו-ם ד-ב-ר ח-ד-ש”.
 
“אבל עזוב, הציבור לא טיפש, הציבור רוצה ששליח הציבור שלו יהיה החבר הכי טוב שלו וכך אני משתדל להיות. מעולם, אבל מעולם דלת המשרד שלי לא היתה סגורה, ואת זה הציבור יכול להעיד. מעולם, אבל מעולם לא נתתי לאברכים להמתין לי מחוץ למשרד. זה אני”.
 
עידן חדש
 
לפני זמן קצר, החליט מרן הגר”ע יוסף להחזיר לח”כ אריה דרעי את הפיקדון, דהיינו את תפקיד יו”ר תנועת שס. חזרתו של הרב אריה דרעי לראשות המפלגה, סוללת חזרה לתנועת שס גם את דרכם של עשרות אנשי ציבור שונים ברחבי הארץ. וכצעד ראשון בתפקידו החדש ישן, החליט לשקם מחדש את השטח המוניציפאלי.
 
מה חזרתו של הרב אריה דרעי אומרת לגביך?
 
“לא יודע, תשאלו את הרב אריה דרעי. זה נכון שיש שמועות, אבל האמינו לי שעדין לא ישבנו אפילו פעם אחת. אני סומך על אריה שהוא יעשה את הדבר הטוב ביותר לטובת תושבי העיר בת-ים. אל תשכחו שאריה יליד העיר, אריה מכיר את בת-ים לא פחות מכל תושב אחר”.
 
אבל כולם יודעים שהיחסים בינך לבין אריה דרעי, הם לא בדיוק יחסים בין שני פוליטיקאים?
 
“זה נכון שאני ואריה חברים, הרבה מעבר לפוליטיקה. גם בזמנים שהוא היה מחוץ להנהגת התנועה לא פחדתי לומר שאנו חברים ואני אוהב אותו. לא חששתי מאיש. תמיד ידעתי שחבר טוב לא מוכרים בשום תפקיד. אבל מכאן ועד לומר שאריה יתן לי הכל על מגש של זהב, הדרך עוד ארוכה”.
 
סיפרו שמרן הגר”ע כועס עליך שבבחירות הקודמות רצת לבד?
 
“מרן כועס עלי?, זהו לשון הרע גמור. לאנשים היה נח להשמיע דברים כאלו, אולי טעיתי כשלא הגבתי. אבל אל תשכחו שחודש לפני הבחירות האחרונות, מרן שליט”א אמר לאריה דרעי שהוא אוהב אותי מאוד. אבל אני לא רוצה להכנס לזה, אנשים אוהבים לעשות פיקנטריה מדברים כאלו. אני תמיד אמרתי שכל הרבנים קודש, ומרן שליט”א הוא קודש קודשים”
 
על מה הכי קשה לך לוותר?
 
“ברמה הרוחנית לעולם לא אוותר על הלימוד היומי. גם ראש השנה באומן, והביקורים בציונו של הבעל שם טוב נותנים לך את הכח להמשיך ולהוריד את הראש כשגלים גבוהים מגיחים לעברי. ברמה האישית חיי המשפחה הם החשובים לי ביותר, הישיבות המשפחתיות, הבנים והבנות, החתנים, הנכדים והנכדות, אלו מתנות חינם שזיכה אותי הקב”ה, ועל כך אני אסיר תודה”.