יום שלישי, 9 ביולי 2013

המתווך: כתבתו של שי אבלינג מידיעות אחרונות על מוטי בוסקילה מקורבו של אריה דרעי

 

לפני שהתקרב אל הדת היה מוטי בוסקילה ילד בת ימי חילוני שבילה בים ושיחק כדורגל * עם הפיכתו לנהגו הצמוד של רב העיר, יוסף בר שלום, נפתחו בפניו הדלתות להנהגה החרדית * לקראת הבחירות המוניציפליות קורא בוסקילה, מקורבו של אריה דרעי, לאחדות בין הדתיים והחרדים בעיר, אך לא חוסך ביקורת על התנהלות 'הבית היהודי' * ומה דעתו על אחותו החילונית, השייטת האולימפית המפורסמת

 

כתבתו של שי אלבלינג ידיעות בת-ים צילום: קובי קואנקס


 

מי שרואה את בוסקילה בפעם הראשונה לא מאמין שזהו האדם שסוחף אחריו אלפים, שבהוראה אחת שלו, יעשו מה שיבקש. הוא רזה וגבוה מאוד, יש שיאמרו מעט גמלוני. חזותו האדישה מסתירה את אופיו האמיתי, את נחישותו הגדולה, הרצינות ויכולתו המדהימה להשיג כל מה שהוא רוצה.

ביום שני השבוע נפגשנו באחד מחופי הרחצה בעיר כדי לצלם אותו לכתבה. במהלך הצילומים לא הפסיק הטלפון שלו לצלצל, ופרט לשיחות רבות מחבריו, היו שם גם שתי שיחות מבכירים ביותר בעירייה, שכלל אינם קשורים לתנועת ש"ס, שאל הנהגתה הוא מקורב.

מקורביו של בוסקילה מספרים כי פרט לנחישותו הגדולה ולאמונה בעצמו ובדרכו, יחסיו המצוינים עם כל אדם, מכל מגזר וכל גיל, הביאו אותו בגילו הצעיר למעמד אליו הגיע. בהיעדר מתמודד בעל סיכויים גבוהים להיבחר לראשות העירייה במקום שלומי לחיאני, מתרכזים הפעילים הפוליטיים בבת ים במועצת העיר.

המטרה: לזכות בכמה שיותר מושבים שיאפשרו לשלוט כמעט בכל החלטה שתתקבל. אחד מאותם פעילים ואולי המרכזי שבהם, שמגיע מהמגזר החרדי והדתי אך לא רק משם, הוא מוטי בוסקילה.

הוא מקווה שנציגי הציבור הדתי והחרדי יזכו בכמות גדולה של קולות, שתאפשר להם להשפיע על ההתנהלות העירונית.

"אם הייתה מעט יותר אחדות בינינו, הכל היה נראה הרבה יותר טוב בבת ים. חבל מאוד שזה לא כך. רבים מדי חושבים רק על עצמם ולא על הכלל".

הנהג של הרב

בוסקילה, בן 35 , נולד וגדל בבת ים. כיום הוא נחשב לאחד הגורמים המשפיעים ביותר על הפעילות הציבורית ברחבי העיר. הוא נשוי ואב לחמש בנות, ומזה 13 שנים משמש כעוזרו של הרב הראשי בעיר, יוסף בר שלום.

כמו כן הוא משמש כחבר במועצה הדתית ומוכר כאיש סודו של ח"כ אריה דרעי.

"נולדתי וגדלתי בבת ים. אף פעם לא עזבתי את העיר ובגלל זה כנראה אני מחובר מאוד לשטח ולתושבים", הוא מספר. "קיבלתי בשנים האחרונות המון הצעות לכהן כמנהל של תלמודי תורה בערים שונות, אבל תמיד סירבתי בנימוס. אני יכול לעבוד רק איפה שהלב שלי נמצא. אף פעם לא עבדתי בשביל משכורת, תמיד עבדתי קודם כל בשביל השליחות".

כבר מגיל צעיר בוסקילה היה טיפוס מאוד דומיננטי, לדברי חבריו. פרט לבילויים בחוף הים, הוא שיחק כדורגל לגיל נוער בקבוצה האהודה עליו עד עצם היום הזה, הפועל תל אביב. כמה חודשים לפני גיוסו לצה"ל החל להתקרב לדת עד שלבסוף החליט לחזור בתשובה. "אף אחד לא כפה עליי כלום. זה היה תהליך הדרגתי, שנעשה מתוך מחשבה ואהבה, ככה שהיה לי מאוד קל. "שירתתי כלוחם בחיל הים, ובחודשים הראשונים של השירות הייתי בבסיס בו נהרגו 11 לוחמי השייטת בתקרית בלבנון. השתתפתי בכמה לוויות וזו הייתה טרגדיה שהשפיעה על כל הבסיס וגם עליי".

שנה לאחר שסיים את שירותו הצבאי, בוסקילה כבר הספיק להרשים לא מעט גורמים במגזר החרדי בזמן הקצר מאז החל לשמור מצוות, והוא קיבל טלפון מפתיע מהרב אליהו בר שלום, בנו של הרב הראשי של העיר. "הוא אמר לי, 'מוטי, אתה יודע שאבא לא רואה כל כך טוב בלילה והוא שואל אם תהיה מוכן להיות הנהג שלו'. אני זוכר את שיחת הטלפון כאילו הייתה אתמול. מובן שהסכמתי, ומאז הכל היסטוריה. 13 שנים ברציפות אני צמוד לרב, והוא בשבילי כל העולם".

סוגיית בריאותו הרופפת של הרב הקשיש בן ה- 78 , המתקשה מאוד לתפקד, עלתה בתקופה האחרונה לכותרות, לאחר כניסת אנשי מפלגת 'הבית היהודי' למשרד הדתות. לפני מספר שבועות הועברה למועצה הדתית הוראה למנות מחליף לרב המקורב לש"ס, ומאז סוערות הרוחות בעיר.

"מה שעושים לו הוא עוול נוראי", אומר בכעס בוסקילה, שמתעקש כי למרות מצבו הפיזי של רבו, הוא מסוגל להמשיך ולתפקד. "מדובר באדם שבמשך ארבעים שנה משרת בנאמנות את תושבי העיר. היו לו הזדמנויות להיבחר לרב הראשי לישראל, אך הוא אף פעם לא הסכים לעזוב את בת ים. הוא אמנם לא יכול ללכת, אבל להגיד שהוא לא מתפקד? גם אם חס ושלום הדברים היו נכונים, יש דרך לעשות זאת. מדובר באחד מגדולי ישראל".

בוסקילה, שנחשב למקורב ליושב ראש ש"ס אריה דרעי, מבטיח להילחם בכוונה למנות מחליף לרב. "כל מה שקורה בעניין הוא אך ורק על רקע פוליטי ואני אלחם בכל מועמד שיבקשו להנחית כאן. לא יקום ולא יהיה. אם צריך, אלך כל יומיים לבג"ץ אבל הרב לא יעזוב את תפקידו".

פגוע מלחיאני

החיבור יוצא הדופן לרב בר שלום, שבדרך כלל מוקף בבני משפחתו, הוביל את בוסקילה אל תוך החיים הפוליטיים. "אני לא פוליטיקאי וגם לא אהיה, אבל כשאתה בן בית של הרב בר שלום, אתה מתערבב באופן אוטומטי בפוליטיקה".

כך למשל, בבחירות המקומיות שנערכו ב־ 2003 שימש בוסקילה כאחד ממנהלי מטה תנועת ש"ס בעיר שכרתה ברית עם לחיאני, אולם לאחר הבחירות נשארה באופוזיציה.

"כמה ימים לפני הבחירות לחיאני עצר לידי באמצע הלילה, וראה אותי מדביק מודעות שלו בעיר אבל בסופו של דבר היו כמה נחשים שהלכו ולכלכו וקרה מה שקרה", מספר בוסקילה. "בתוך תוכו הוא יודע מי זה מוטי בוסקילה, והוא מעריך את הנאמנות שלי למטרה. הוא בחר לעשות מה שעשה ואני מכבד את החלטתו. מעולם לא פגעתי בו, לכן אני מרגיש כל כך פגוע ממנו כי דבר אחד בטוח, לחיאני יודע שאני לא צבוע ולא שקרן, שלא אספר לו היום דבר אחד ומחר דבר שני".

לדברי בוסקילה, הסיבה לנתק בין לחיאני לאנשי ש"ס, נובעת מהיחסים העכורים של אנשי התנועה עם חברי הרשימות הדתיות האחרות שהתמודדו בעבר למועצת העיר, ובראשן רשימת 'בדרכי נועם', תנועתו של ממלא מקומו של לחיאני ויד ימינו, אורי בוסקילה. "המחלוקת שלי עם בוסקילה בכלל לא אישית אלא אידיאולוגית. אני לא מסכים עם שום דבר שהוא עושה. אני בטוח שהוא מצטער על כך שמתחילת הדרך הוא לא הלך איתנו יד ביד, כי הוא יכול היה להיות מלך".

בוסקילה לא חוסך מילים קשות גם מאנשי תנועת המפד"ל, שחבריה מתמודדים בבחירות הקרובות על מקום במועצת העיר במסגרת רשימת 'הבית היהודי'. "זאת מפלגה שמוכנה למכור את כל היהדות בשביל תפקידים", הוא אומר ומזכיר את ההחלטה למכור ליזם נדל"ן את הסניף הראשי של תנועת 'בני עקיבא' בעיר. "בני עקיבא קיבלו את הסטירה שלהם וכואב לי עליהם, כי אנשים מתוכם מכרו אותם. מי שזכה במכרז לבניית מגדל המגורים על חורבות הסניף הוא כלל לא צד בעניין. זהו איש עסקים, קבלן בניין, עשה מה שכולם היו עושים".




לאור הסכסוך הפוליטי בין ש"ס ו'הבית היהודי' הארציות, מה יחסי הכוחות בין התנועות בבת ים?

"בבחירות לכנסת, בזמן שכביכול ש"ס הייתה בירידה ו'הבית היהודי' בשיאה, הבאנו כפול קולות מהם בעיר. זה מראה עד כמה כוחה של תנועת ש"ס בבת ים חזק".

איך זה ישפיע על הבחירות המקומיות באוקטובר הקרוב?

"אם בבחירות למועצה נביא פחות מחמישה מנדטים, אראה בזה כישלון. רפי ברנז לבד הביא לנו שני מנדטים ואני אומר באחריות שהוא שווה עוד מנדט. החיבור המחודש שלו עם ש"ס יכול בהחלט גם להביא שישה מנדטים. לא הלכנו לשום מקום, אנחנו עוד כאן, ועוד ישמעו מאיתנו".

למה לי פוליטיקה

שליטתו האדירה בשטח וקשריו המצוינים עם בכירי תנועת ש"ס בהנהגה הארצית, הפכו את בוסקילה ל'מצרך' מבוקש לקראת הבחירות, אך הוא מצדו מכריז כי אינו מתכוון להפוך לפוליטיקאי. "פנו אליי לא רק רשימות דתיות", מספר בוסקילה. "אפילו אלי יריב, שהוא בחור טוב שאני באמת מעריך, הציע לי להיות מספר שתיים ברשימה שלו, אבל אם לא הסכמתי להיות חלק מהרשימה של ש"ס, קל וחומר שאני לא אהיה בשום רשימה אחרת. יכולתי להיות חבר מועצה כבר בגיל 25 , אבל זה לא בשבילי. אני לא רואה את עצמי אף פעם יושב סביב שולחן המועצה. פוליטיקה מתאימה לצבועים".

קרוב לוודאי שחלק נכבד מכוחו הגדול בעיר השיג בוסקילה בעקבות קשריו הקרובים עם דרעי, אותם בוסקילה עצמו אינו מסתיר. כאשר ערך השנה את ההילולה המסורתית לכבוד רבי מאיר בעל הנס, כיבד דרעי בנוכחותו רק את בוסקילה, וזאת למרות פניות רבות שקיבל מגורמים פוליטיים בעיר.

"זה לא סוד שדרעי אוהב אותי, אבל אני חושב שזכיתי לזה בזכות. אני איש שלו לא מהיום, וגם בתקופות הכי קשות שהיו לו, לא פחדתי לצעוק שאני אוהב אותו".

אתה חושב שראוי שאדם שהורשע וישב בכלא יעמוד בראש מפלגה?

"אריה הורשע בפלילים כי רצו להפליל אותו ותו לא. המדינה פחדה מילד הפלא אבל חלק גדול מהציבור איתו בכל הכוח. יש לו חן על הפנים שאין לשום פוליטיקאי בעולם. יש כמובן גם כאלה ששונאים אותו, אבל זאת שנאה שמגיעה ממניעים אישיים, חלק ממסע ההשמצה שעוברת היהדות החרדית".

האם חזרתו של דרעי לראשות ש"ס תחזיר לדעתך את התנועה לימיה הטובים או שהמאבק בין אשכנזים לספרדים כבר נדוש?

"אם אריה לא היה חוזר במערכת הבחירות האחרונה לתנועת ש"ס, אז היא הייתה מתרסקת, לא פחות".

הבחירות האחרונות לכנסת והוצאתה של תנועת ש"ס אל ספסלי האופוזיציה, מסמנות לדעתו של בוסקילה את הנטייה בציבור הרחב 'להיכנס בדתיים', כדבריו. "כואב לי שאדם חילוני עובר מולי ברחוב ורואה בי מחבל", הוא אומר. "הרי כולנו אחים, כולנו יהודים, ובגלל שנאת חינם נחרבו שני בתי מקדש.

יש לי השפעה בעיר כי יש לי המון חברים, גם חילונים וגם חוזרים בתשובה, אבל מעולם לא השתמשתי בהם על מנת להשיג תפקידים או הון פוליטי.

"אי אפשר לומר שאני לא מכיר את הצד ההוא של החיים. הנה, אחותי ורד, השייטת האולימפית שכולם מכירים, נמצאת בכיוון אחר של החיים, אך למרות ההשקפות השונות אנחנו אחים ואני אוהב אותה איך שהיא, בלב ובנפש, אהבת אמת ללא תנאי. לא אכחיש שהייתי מאוד רוצה שגם היא תחזור בתשובה, אבל בכל מצב אני אהיה שם בשבילה. אני בהחלט מתעניין במה שהיא עושה, בקריירה שלה ובכל מה שקשור בכך, כמו שאני עדיין מתעניין במה שעושה קבוצת הכדורגל האהודה עלי עוד מימי כחילוני, הפועל תל אביב".

תגובות:

לשכת ראש העירייה, שלומי לחיאני: "משיחה עם יו"ר ש"ס בעיר, מר בני אלחרר, עולה כי הטענה על מתיחות שהייתה בין אנשי ש"ס לאנשי בת ים אינה מוכרת לשני הצדדים. ההיפך הוא הנכון. מערכת היחסים מצוינת והעבודה המשותפת בין התנועות נעשתה ונעשית בשיתוף פעולה מלא".

מלשכתו של אורי בוסקילה, ממלא מקום ראש העירייה, לא נמסרה תגובה.

אלי יריב: "מוטי בוסקילה הוא בחור מצוין. אם היה מסכים לרוץ איתי בבחירות, מחר בבוקר הוא היה מספר שתיים אצלי ברשימה".


 

אין תגובות: