יום שלישי, 7 בינואר 2014

בזמן שהתקשורת וחברי הכנסת מותחים ביקורת על הציבור החרדי, מנסה יהודה מזרחי, יו"ר איחוד הצלה בחולון בת-ים וראשל"צ, שלא להגרר למלחמות ולעסוק נטו בהצלת חיים. השבוע הוא זכה בפרס המתנדב המצטיין!

 
 

אם בעבר היה קשה לראות את הסיוע של החרדים ברחוב החילוני, הרי שבשנים האחרונות, לאחר שרבים מבני המגזר החרדי החלו להתנדב בעמותות החסד השונות, דמותו של המתנדב החרדי כבר גלויה לכל אחד המתנדבים היותר מוכרים בבת-ים, הוא יהודה מזרחי, שבשנים האחרונות מכהן כיו״ר איחוד הצלה בבת-ים, חולון וראשון לציון. התנדבות שלרוב באה על חשבון החיים הפרטיים.
 
תמורה קטנה לעבודת הקודש אותה עושה יהודה, התקבלה בשבוע שעבר, כשראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני, העניק למזרחי את מגן המתנדב המצטיין מטעם עיריית בת-ים. לאירוע שנערך בהיכל התרבות בעיר, הגיעו מאות מתושבי העיר, רובם הגיעו לחלוק כבוד לאותם מתנדבים שעושים לילות כימים, ומתנדבים בעמותות החסד השונות.
 
את יהודה תפסנו מיד כשיצא מהאולם, בידו הימנית אחז את המגן שקיבל דקות ספורות לפני כן מראש העיר, ובידו השמאלית אחז את מכשיר הזימונית האלקטרוני, ובודק אם קיבל קריאה מהמוקד בזמן שהיה באמצע הכנס.
 
כמה זמן אתה מתנדב בארגון?
 
"כשנתיים, אולי קצת יותר, אך בשנתיים האחרונות אפשר לומר שהצלחתי להשתלב בארגון כאילו אני חבר בו כבר עשרות שנים".
 
איך הגעת לפעול בארגון?
 
"יום אחד פגשתי באדם שהתמוטט ברחוב בבת-ים, ככל הנראה מדום לב. היתה היסטריה ענקית ברחוב, ואף אחד לא ידע מה לעשות. התקשרו למוקד 101 בכדי להזמין לאיש אמבולנס, והגיע ניידת טיפול נמרץ רק כעבור רבע שעה. בזמן הזה התחילו בביצוע פעולות החייאה על האיש, מאותו הרגע החלטתי שאני חייב להיות מוכן לכל תרחיש. ביררתי על ארגון שנותן מענה ראשוני, עד להגעת כוחות רפואה למקום, שכידוע אדם ללא דופק וללא נשימה תוך 2-3 מתחיל השלב של הנזק בלתי הפיך. החלטתי שאני נכנס לתחום בכדי לעזור, וחברתי לארגון 'איחוד הצלה' שהחזון הארגוני הוא להגיע לאותו חולה/פצוע בתוך תשעים שניות. זה נשמע דמיוני, אך בפועל זה מאוד מציאותי".
 
בבת-ים חולון וראשון לציון יש חוסר במתנדבים בארגונים המצילים חיים?
 
"תמיד יש חוסר. כיום בבת-ים, חולון וראשון ישנם כ 45- חובשים. זה כולל פארמדיקים ורופאים, אשר בקריאת חירום עוזבים את כל עיסוקם ורצים לתת מענה ראשוני עד להגעת האמבולנס. כידוע לאמבולנס לוקח 10-15 דקות להגיע לחולה".
 
זה זמן קריטי. כל שניה יכולה לעלות ביוקר למטופל. עכשיו מובן למה תמיד יש חוסר בכח אדם?
 
"תחשוב אם בכל רחוב היה מתנדב, כמה חיים היינו יכולים להציל. מדובר כאן בדיני נפשות".
 
אתה יכול לקבל קריאה בכל זמן נתון?
 
"אכן כן. לפני שבועיים ישבתי עם אישתי והילדים בסעודת שבת, לפתע המוקד פרץ לקשר ודיווח על ילדה בת 11 חודשים שנחנקה. עזבתי את הכל ויצאתי מיד על האופנולנס של איחוד הצלה. נסעתי במהירות גבוהה מאוד, ראיתי מול עיני רק את התינוקת חסרת אונים ותו לו. מיד אחרי, יצא רופא אשר מתנדב בארגון. בהגיענו למקום מצאנו תינוקת ללא נשימה, מכחילה, אוטוטו גסיסה. לאחר הטיפול הראשוני שלנו היא חזרה להכרה מלאה שהגיע האמבולנס אחרי 10 דק לא נותר לו לעשות כלום".
 
יש תסכול בהתנדבות מהסוג הזה?
 
"התסכול היחיד שיש שאתה ח"ו לא מצליח לעזור. ברוב המקרים ההרגשה היא קשה מאוד שאתה רואה ילד או מבוגר ללא רוח חיים. אבל שאתה שם לעצמך מטרה להציל חיים נטו, אז ב״ה מתגברים על כל הקשיים בדרך. יש מטרה והולכים איתה עד הסוף".
 
כל המתנדבים בארגון הם חרדים?
 
"לאו דווקא, הרוב כן, אבל יש גם מתנדבים שאינם שומרים תורה ומצוות, יש גם נשים מתנדבות. ואני יכול לומר לך שזה ממש קידוש השם שרואים חרדים עושים עבודת קודש בלי שום תמורה. במיוחד בתקופה הזאת, שאנו עדים למסע הסתה ענק בחסות חברי הכנסת והתקשורת החילונית. אני מזמין את כולם להגיע ולראות את התרומה של החרדים לכלל האוכלוסיה. כיוון שאנו נמצאים בערים שרוב האוכלוסיה חילונית, ברוב המקרים אנו מגיעים לבתים שאינם שומרים תורה ומצוות וזאת בלשון המעטה. ותאמין לי שבתוך ליבם הם מעריכים את מה שאנו עושים, אך אי אפשר להאשים אותם בכך שהם לעיתים נגררים להסתה, הרי התקשורת מדברת על זה כל היום".
 
הטקס והפרס שקבלת מראש העיר מפצים על העבודה הקשה?
 
"דבר אחד בלבד מפצה על העבודה, שאתה מציל חיים. השאר זה שטויות. באמת לא רצינו שיעשו לנו מסיבות, אנו לא אנשים שמחפשים כבוד. הפרס הגדול יהיה שנזכה לקבל מהעירייה מבנה כמו שצריך. שלא נצטרך בכל פעם לרעות בשדות זרים".
 
אתם מתכננים להגדיל את ההכשרות למתנדבים נוספים?
 
"בוודאי. כבר בחודש הקרוב עתיד ב"ה להיפתח קורס בראשון לציון, זה יהיה בעזרתו של סגן ראש העיר הרב אריה כהן. המטרה להגדיל את הכח ההתנדבותי בעיר ראשון לציון והסביבה. אח"כ אנו מתכוונים לפתוח קורסים נוספים בחולון ובבת-ים".

 
 

אין תגובות: